Hola!

Onze eerste maand hier in Ecuador zit er al op, maar daar wil ik nog niet te veel aan denken. Deze week was het echt heel leuk op stage. Ik heb verschillende activiteiten mogen uitproberen en dit lukte ook steeds beter! De kinderen beginnen meer en meer naar mij te luisteren en ik heb zelfs voor het eerst in volzinnen alle spelletjes kunnen uitleggen!

Dinsdag was de Tia van mijn groepje plots afwezig. Er kwam een vervangster die ik nog nooit eerder had gezien, Jeniffer. Ze zei me dat ze een leerkrachtenopleiding had gevolgd en nadien ook nog 2 jaar had bijgestudeerd voor licentiaat. Het was echt heel fijn om haar bezig te zien! Heel de dag heeft ze met de kindjes liedjes gezongen en activiteiten gedaan! En dit terwijl de kinderen anders stil moeten zitten op een stoel. Ze was echt een voorbeeld voor alle Tia’s!

Donderdag  was mijn laatste dag in deze kinderopvang. Op vrijdag zou er niemand aanwezig zijn in de kinderopvang omwille van ‘Viernes Santo’ ofwel: goede vrijdag. Omdat ik de Tia’s graag wilde bedanken heb ik een tekening/briefje gemaakt voor hen. Hier waren ze wel blij mee. Ik heb in deze kinderopvang ook al eens een eindevaluatie afgegeven, ik denk dat je het hier al serieus moet verprutsen om te buizen want je krijgt hier blijkbaar altijd een vrij hoge score. Zo kreeg ik een 20/20. Ik ben er wel blij mee hoor! ;-)

’S avonds  waren we uitgenodigd door onze Ecuadoriaanse vrienden op Las Peñas. één van de jongens gaf daar een Blues concertje. De mensen gaan hier echt volledig op in de muziek, zalig om die gelaatsuitdrukkingen te zien!  Het concertje moest al vrij vroeg stoppen want na middernacht mogen ze hier op een feestdag blijkbaar geen alcohol meer serveren. We zijn dan uiteindelijk weer terecht gekomen in een kast van een Villa om weer tot ’s morgens vroeg te dansen en te zingen.
(groot contrast wel, die villa's tegenover de 'krotjes' die we zien in de wijk van onze stageplaats!)

Onze vrienden wilden graag dat we ook naar het volgend concertje kwamen en dat we daar dan zelf eens een liedje kwamen brengen op het podium… geen idee of ik dat wel zie zitten! Al goed dat niemand ons hier kent!

Vrijdag was het hier  Viernes Santo. Na heel hele dag voor school te werken zijn we ’s avonds een koffie gaan drinken met Eduardo en César. Onderweg zagen we een processie. Wel indrukwekkend! Nadien zijn we verder gereden naar het huis van David, ook één van onze Ecuadoriaanse vriendjes hier. Na heel wat getokkel op de gitaar waren we moe en keerden we weer naar huis voor nog een paar uurtjes slaap.

Zaterdag vertrokken we al vroeg naar Isla Puña. Na anderhalf uur met het busje mochten we verder reizen met de boot. Onderweg zagen we dolfijnen, ze kwamen zelfs heel dicht bij onze boot! Na het boottochtje mochten we in de hangmat genieten van kokosnootmelk. Nadien zijn we nog wat gaan zwemmen en maakten we een strandwandeling. We hadden wel wat pech omdat het net vloed werd. Beentjes goed nat en beetje bruin nu!

Zondag was het Pasen en dat werd natuurlijk gevierd met een eitje bij het ontbijt! (en ook een vieze bananenbol met kaas, iets typisch van hier dat ik echt niet lust). De eigenaars van de hostel deden wel heel veel moeite voor ons. Tegen de middag vertrokken we weer naar de Casita.

Maandag 7 april ben ik opnieuw gestart in de kinderopvang waar we hier de eerste weken met z’n drieën stonden. De Tia’s waren heel uitgelaten en blij om me terug te zien en hadden heel wat verhalen te vertellen. Zo vertelden ze dat er nog maar weinig kindjes komen omwille van het regenseizoen. Ze hadden wat schrik dat als er te weinig kinderen zouden zijn, de kinderopvang  zou moeten sluiten…langs de andere kant was het wel eens leuk dat ik voor de weinige kindjes nu voldoende tijd kon nemen om een activiteit uit te voeren met hen. We maakten aankleedpopjes waarbij de kindjes zelf de kledij mochten ontwerpen. Het was wel eens leuk om de kindjes eens wat meer aandacht te kunnen geven maar ik hoop toch dat er snel weer wat meer kindjes zullen zijn zodat de kinderopvang niet hoeft te sluiten!

Op dinsdag heb ik nog eens geprobeerd om een boekje voor te lezen in het Spaans. 'S avonds was het dan tijd voor ons 'concertje'. Ik en Loes namen de bus naar het huis van David om daar nog wat te oefenen. Heel veel zenuwen maar... ik heb op een podium gestaan in Ecuador! Wie kan mij dat nazeggen? Haha!

Heel moe trok ik woensdag weer naar stage en probeerde ik wat activiteiten uit, zo maakten we gekke maskers, zongen we liedjes en deden we nog een balspelletje. De Tia's zagen wel dat ik erg moe was en ik kreeg meteen een matrasje om op te rusten. Heel grappig! Ik kijk ook al uit naar het weekend. We zouden dan met een groepje naar Cuenca gaan en op maandag zouden Mama, Frans, Charline en Yasmine  hier aankomen :-) toffe vooruitzichten dus!

Heel veel besos van 'Tia Geraldi'

xxx

Buenos dias!

Vrijdag vertrokken we meteen na stage al naar Cuenca. De busrit duurde wel wat lang maar onderweg zagen we de zonsondergang achter de bergen! Toen we aankwamen in Cuenca was het al donker en zijn we meteen iets gaan eten bij een Italiaan. Cuenca lijkt echt veel rustiger als Guayaquil en alles is ook veel beter onderhouden vind ik.

Zaterdag trokken we doorheen het stadje en bezochten we enkele van de 27 kerken. Nadien kwamen we terecht op een marktje, dachten we, want nadien zagen we dat er een heel feest aan de gang was in het stadje! Iedereen was verkleed en er waren praalwagens, kraampjes,… precies Carnaval!

Nadien zijn we niet ver van de rivier een koffietje gaan drinken en ’s avonds ook nog enkele cocktails. Lang hebben we het niet volgehouden maar het was wel een hele plezante avond! ;-)

Zondag zijn we een park gaan bezoeken waar ze Brusselse wafels verkochten!
In het park waren er ook dieren: IK HEB EEN LAMA GEZIEN! En verder waren er ook restanten van de Inca’s
!

Maandag 13/04 was er op stage heel wat voorbereidend werk voor het ‘afstudeerfeestje’ van de oudste kindjes in de kinderopvang. Binnen enkele weken zullen deze kindjes voor het eerst naar school gaan.

Na stage kreeg ik bezoek! Ons mama, Frans en mijn 2 zussen kwamen Guayaquil verkennen. De afgelopen week hebben zij rondgetrokken in Ecuador en nu kwamen ze mij bezoeken. Na iets te gaan eten hier in de buurt trokken we ’s avonds de stad in richting Malecón. Na wat wandelen en een ijsje zijn we vroeg gaan slapen omdat mama, Frans en de zussen er al een lange busrit hadden opzitten.

Dinsdag hadden we afgesproken dat ik zoals gewoonlijk op stage vertrok maar dat Hilde tegen de middag met mama en de rest eens een kijkje zou komen nemen. Het feest op stage verliep heel vreemd, zo kwamen alle oudste kindjes naar de kinderopvang in Gala-outfit! Nadien werden er foto’s van de kindjes genomen en nog wat later kreeg iedereen een meeneemmaaltijd mee naar huis en zat het feest er op. Het feest heeft hoogstens anderhalf uur geduurd denk ik!  De kindjes kregen ook nog een afstudeerhoedje en een diploma mee naar huis. Nadien zijn we ook nog de andere kinderopvang gaan bezoeken waar ik voordien werkte en het weeshuis waar ik volgende week zal starten.

Na het stagebezoek hebben we nog wat gezwommen en ’s avonds bezochten we de artisanale markt hier in Guayaquil. Nadien keerden we weer naar de Casita. Onderweg stopten we nog wel voor een lekkere smoothie.

Woensdag was het hier officieel vakantie voor de kinderopvang. We hebben dan maar besloten om nog eens een weg te gaan. Mama en Frans hadden een driedaagse uitgestippeld naar Puerto Lopez en Isla de la Plata. Loes en Berten besloten om ook mee te gaan en zo vertrokken we met de bus richting Puerto Lopez.

Tegen de avond kwamen we aan. Met een riksja reden we naar onze hostel die vlakbij de zee gelegen is. Na het kiezen van onze kamers gingen we het stadje in om wat te eten. Na –weeral een rijstmaaltijd- konden we er tegen en maakten we nog een avondwandelingetje doorheen het dorpje.

Donderdag hadden we een boottocht gepland naar Isla de la Plata. Onderweg zagen we een zeeleeuw en supermooie vogels. Aangekomen op Isla de la Plata waren er superveel krabben die wegkropen in het zand en enkele sporen van schildpadden. Na een stevige wandeling in de blakende zon waren we allemaal moe en hadden we dorst, gelukkig kregen we  op de boot drinken, broodjes en vers fruit. één van de gidsen gooide enkele stukjes fruit in het water waarbij er meteen enkele zeeschildpadden tevoorschijn kwamen!
Sommige zeeschildpadden zijn hier echt groot, echt zot!

Een kilometer verder stopte de boot en mochten we gaan snorkelen. Hierbij zagen we echt mooie felgekleurde vissen! Nadien zijn we met de boot teruggekeerd naar Puerto Lopez waar we met z’n allen Paëlla zijn gaan eten en een ijsje.

Vrijdag zijn we na het ontbijt meteen vertrokken om met paarden door het subtropisch regenwoud te gaan wandelen.  Heel veel speciale bloemen en planten, maar ook aapjes en speciale vlinders!

Na 6 uur met de paarden kwamen we aan bij een huisje waar we eten kregen. Een bakbanaan met rijst! Nadien keerden we weer terug richting onze hostel om nog eventjes aan het strand te liggen. ’S avonds zijn we nog even gaan winkelen in het dorpje en kochten we de laatste souvenirtjes.

Zaterdag keerden we met de bus terug naar de Casita. Nadien ben ik ons mama, Frans, Charline en Yasmine mee gaan afzetten in de luchthaven. Hier had ik het wel wat moeilijk mee... Al goed dat Hilde met mij nog een ijskoffie is gaan drinken! :-) Na een doucheke en eten van bij de chinees uit onze straat was ik er weer bovenop. We spraken af om met z’n 4 nog eens naar de cinéma te gaan hier. ‘The longest ride’ gaan kijken. De film was pas om 12u gedaan dus kropen we nadien meteen ons bedje in.

Zondag was ik al vrij vroeg wakker. Om 6uur nam ik mijn ontbijt en kroop ik achter mijn laptop om voor school te werken. Tegen de late namiddag kwamen de andere studenten terug van hun bezoek aan Cuenca en Puerto Engabao en zijn we in het shoppingcenter iets gaan drinken. Na het eten werkten Laura, Loes en ik nog aan ons praktijkgedeelte voor ons afstudeerproject. Ik heb nu wel de indruk dat we al een hele stap verder staan dus daar ben ik wel blij om.

Maandag ben ik voor het eerst op stage gegaan in het weeshuis. Omdat het nog steeds vakantie is in de kinderopvang kwamen Loes en Laura ook mee. Het was best wel een drukke dag! Ik stond bij de kleinste jongens. Eerst hebben we buiten wat spelletjes gespeeld. ‘Loco’ ofwel ‘de zot’… natuurlijk moest ik altijd de zot spelen! Nadien heb ik de muziekles mee gevolgd en de kindjes geholpen bij het douchen. We hebben zelfs geen tijd meer gehad voor de estafetteloop die we hadden gepland, maar het was wel echt heel leuk!

Morgen zouden we met de kindjes van het weeshuis op uitstap gaan naar de zoo, spannend!

Hasta luego! x

Hola!

Woensdag was het dan zo ver,  met onze sponsorcenten hadden we een uitstap gepland naar Parque Historico, ofwel ‘de zoo’. Toen we aankwamen in het weeshuis hadden alle kindjes mooie kleren aan! Nadien kwam de bus en konden we vertrekken. De kindjes waren echt benieuwd en zelfs de Mami's waren vrolijk en ontspannen! Echt een zalig gevoel om al die oogjes te zien blinken! Na een rondleiding doorheen het park kregen de kinderen nog iets te eten en te drinken om dan nadien te gaan spelen in de speeltuin. Na al dat gespeel reden we weer terug met een bus vol slapende kindjes! ;-)

Donderdag had het weeshuis zelf een uitstap gepland. De hele groep trok voor een dagje naar zee! Na een vrij lange busrit kwamen we toe aan een groot huis waar we meteen verwelkomd werden met boterhammetjes en koekjes. Nadien mochten de kinderen zich omkleden en gaan zwemmen. De allerkleinste kindjes mochten met enkele potjes spelen in het zand omdat de golven wat te gevaarlijk waren. ’s Middags kregen we een lekkere pasta met rijst voorgeschoteld en nadien een stuk taart! De kinderen waren echt heel gelukkig! Vervolgens reden we alweer met een bus slapende kindjes terug naar het weeshuis…

Donderdagavond werd er ook een afscheidsfeestje georganiseerd omdat Rennée en Thais weer naar België moesten vertrekken...

Vrijdag moesten de kinderen weer wat muzieklessen inhalen. Heel de dag werd er geoefend voor de presentatie die aanstaande maandag zal plaatsvinden! De kindjes hadden echt moeite om zich zo lang te concentreren, maar al bij al deden ze het vrij goed. Ik ben echt benieuwd naar maandag!

’s Avonds hadden Céline, Kelly en ik een rustig avondje gepland. Het plan was om een film te kijken in ons appartementje maar plots zat er een hele grote nachtvlinder op onze kamer waar we alle 3 toch een ietsie pietsie beetje bang van hadden! Na heel wat gegil en gelach waren we uitgeput en zijn we gaan slapen.  De vlinder hebben we gevangen en in Loes haar kamer gedropt :P
(Ze kon er wel mee lachen en het was niet mijn idee! )

Tegen de middag kwamen we toe en zochten we eerst een hostel uit. Na wat zoeken en wandelen hadden we een hele degelijke hostel gevonden en konden we onze spullen kwijt. Nadien zijn we eerst een spaghetti gaan eten. Vervolgens hebben we wat winkeltjes gespot en aan het strand gelegen. Echt genieten!

’s Avonds hebben we ons dan klaargemaakt om uit te gaan. Montañita staat bekend als een feestbuurt dus dat wilden we ook wel eens gezien hebben!

Zondag hadden we allemaal net wat minder te vertellen als de dag voordien... hoe zou dat nu toch komen? ;-)
We zijn dan eerst maar rustig gaan ontbijten. Nadien toch maar een parasolletje gaan opzoeken op het strand en de foto’s bekijken die we die nacht getrokken hadden. Heel grappig om terug te zien! Tegen de middag gingen we dan maar douchen en onze zakken maken om richting de Casita te vertrekken…

Dit weekend zouden we naar de Bergen gaan en Baños bezoeken, maar dat is voor in het volgende blogberichtje! Chaauuuu! xx